dry needling

Wat is Dry needlling?

Dry needling (Wikipedia) is een nieuwere behandelmethode van de kinesitherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere kinesitherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald; er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed  op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Er wordt tevens op specifieke punten in de spieren gewerkt:  zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. Wij gaan op zoek naar deze plaatsen, omdat ze de oorzaak kunnen zijn van uw klachten, of meespelen in het onderhouden van de pijn.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

- Pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’

- Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

- Verminderde kracht in de betrokken spier(en)

- Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen

- Tintelingen in arm/been

- Hoofdpijn

- Duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

- Acuut moment - bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel

- Chronisch - bijv. door een langdurig verkeerde houding

- Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling

- 'Slappe' ligamenten in bijv enkels en/of knieën (laxiteit)

- Psychologische factoren, zoals stress en depressie

- Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie

- Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.