manuele therapie

Manuele therapie is een therapeutische aanpak waarbij pijn -of bewegingsklachten op een manuele manier worden benaderd. Hierbij gaan we echt op zoek naar de oorzaak of onderhoudende factoren in het ontstaan van jouw klachten. Vaak ligt er namelijk een bewegingsbeperking in een andere lichaamsregio aan de basis aan het ontstaan van klachten. Dan is een lokale, symptomatisch aanpak meestal niet voldoende en zeker niet effectief op langere termijn.

Zoals het woord het al zegt, gebruiken we als manueel therapeut vooral onze handen: zowel tijdens een uitgebreid klinisch onderzoek als tijdens de behandeling zelf. We gaan op zoek naar bewegingsbeperkingen in een gewricht en proberen deze te verhelpen door het toepassen van specifieke manuele technieken. Dit kunnen zowel mobilisatie- als manipulatietechnieken zijn om snel de beweeglijkheid in het gewricht te herstellen.

Meestal is zachtjes trekken aan een gewricht of duwen tegen een lichaamsdeel voldoende. Wanneer het nodig is, kunnen deze technieken aangevuld worden met een gedoseerde impulstechniek, het zogenoemde ‘kraken’. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen waarbij je (som) een knappend of krakend geluid hoort (een luchtbelletje).

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar: bewegen gaat makkelijker en ook de (afweer)spanning van de spieren rond dit gewricht neemt af. Na afloop van elke behandeling wordt het resultaat beoordeeld en krijg je oefeningen mee om de herwonnen beweeglijkheid te onderhouden.