pre- en postnatale kine

Prenatale kinesitherapie omvat zowel zwangerschapsbegeleiding - met onder andere tips en oefeningen als voorbereiding op de bevalling - maar wordt ook vaak voorgeschreven in het geval van zwangerschapsgerelateerde rug -of bekkenklachten.
Dit zijn niet zomaar zwangerschapskwaaltjes waar je niets aan kan doen! Gelukkig kunnen we met specifieke behandeltechnieken en spierversterkende oefeningen heel wat verbetering bekomen, zodat je echt kan genieten van je zwangerschap.

 

Praktisch:
De ‘normale’ zwangerschapsbegeleiding bestaat uit een een 6-tal sessies, maar kan individueel aangepast worden volgens je eigen noden of verwachtingen. Meestal worden deze opgestart vanaf week 26, maar dit kan ook vroeger in het geval van pijnklachten.
Tijdens de eerste sessies geven we je onder andere houdingsadvies en leren we je een aantal stretchoefeningen en bekkenbodemoefeningen aan. Daarnaast proberen we ook enkele ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen uit. We tonen je de mogelijke houdingen om weeën op te vangen alsook baringsoefeningen en perstechnieken.
Maar ook de papa in spé wordt niet vergeten: met leuke partneroefeningen en ontspannende massagetechnieken op zak, zijn jullie het ideale team om de bevalling tot een goed einde te laten verlopen !

 

Na de bevalling is het echt belangrijk je lichaam terug in vorm te krijgen via postnatale kinesitherapie! Aangezien de bekkenbodem -en buikspieren zowel tijdens de zwangerschap en bevalling heel wat te verduren kregen, is het essentieel om deze spieren opnieuw juist te leren gebruiken. Vooral de bekkenbodem heeft een belangrijke stabilisatiefunctie en speelt een rol in het vermijden van incontinentieproblemen. Zelfs wanneer je na de bevalling geen last hebt van urineverlies, doe je er goed aan om deze zone te juist te leren aanspannen om op latere leeftijd verzakkingen of andere kwaaltjes te voorkomen!

 

Praktisch:
De postnatale oefeningen kan gestart worden vanaf de 5e week na de bevalling. Tijdens de eerste sessie wordt een grondig onderzoek van de rug -en bekkenregio gedaan, alsook een controle van je bekkenbodemfunctie. Soms is een manuele behandeling nodig wanneer er nog sprake is van specifieke rug -of bekkenklachten.
Daarna wordt er veel aandacht besteed aan het correct leren aanspannen (én ontspannen) van de bekkenbodemspieren. Eens we zeker zijn van een juiste spiercontrole, komen de spierversterkende oefeningen voor de buik -en beenspieren aan bod om je opnieuw in topvorm te krijgen en je mamafit te voelen!

 


 

Breng ook gerust je kindje mee, want samen oefenen is des te leuker!
Wil je je baby’tje nog meer laten meegenieten, dan kan je ook een sessie Babymassage bij ons volgen! Meer info vind je onder Groepslessen.